Навчання в аспірантурі
Освітньо-наукова програма (ОНП) підготовки докторів філософії в ДНУ за спеціальністю 091 Біологія задумана у 2015 році після введення нового переліку спеціальностей на основі програм підготовки аспірантів за шифрами 03.00.13 – фізіологія людини і тварин, 03.00.04 – біохімія, 03.00.01 – радіобіологія, 03.02.03 – мікробіологія, 03.00.12 – фізіологія рослин, за якими раніше велась підготовка в рамках наукових шкіл біолого-екологічного факультету та на засадах студентоцентрованого підходу.
Дана ОНП розроблена у відповідності до Закону України «Про вищу освіту» 2014 р. із запровадженням освітньо-наукового ступеня доктора філософії, Постанови КМУ№ 261 від 23.03.2016 про «Порядок підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії і доктора наук», а також результатів вивчення ринку праці та потреб роботодавців, попиту з боку вступників з метою підготовки фахівців третього рівня вищої освіти (8 рівень НРК). До розроблення були долучені адміністративний та професорсько-викладацький склад за фахом, з яких і сформована група забезпечення у ДНУ. На етапі розробки долучались роботодавці за фахом: представники ЗВО м. Дніпро, науково-дослідних інститутів та клініко-діагностичних лабораторій. У травні 2016 РОКУ ОНП затверджена вченою радою ДНУ (протокол № 12 від 12.05.2016), інформація про неї внесена до Правил прийому ДНУ та оголошений прийом до аспірантури. У 2019 році змінювався перелік вибіркових блоків у структурі програми та поновлювались вимоги щодо процедури та особливих умов проведення публічного захисту згідно «Порядку проведення експерименту з присудження ступеня доктора філософії», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 167, наказ МОН № 40 від 12.07.2017 р. «Про затвердження Вимог до оформлення дисертації». У 2020 році – у зв’язку з прийняттям нової редакції НРК (Додаток
до постанови Кабінету Міністрів України
від 23 листопада 2011 р. № 1341
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 25 червня 2020 р. № 519)).
Ціллю програми є забезпечення умов формування і розвитку професійних компетентностей фахівця вищої кваліфікації за ОНП «Біологія», що передбачає оволодіння знаннями, уміннями і навичками, необхідними для розв’язання комплексних проблем сучасної біології при здійсненні викладацької, дослідницької та інноваційної діяльності.
Унікальність ОНП полягає у: комплексному та системному підході у підготовці докторів філософії, який інтегрує класичну університетську освіту, досвід провідних практиків у галузі біології та індивідуальну траєкторію власного наукового дослідження; участь у програмах академічної мобільності (зокрема, Еразмус+); отримання знань через відвідування лекцій іноземних викладачів або викладачів, які беруть участь у програмах академічної мобільності (зокрема, Еразмус+); апробація результатів науково-дослідних робіт на Міжнародних та Всеукраїнських науково-практичних конференціях; участь у міжнародних проектах, фахові консультації спеціалістів інших ЗВО та установ у галузі біології, з якими заключні договори про науково-технічне співробітництво.
Результати ОНП відповідають вимогам НРК для третього (освітньо-наукового/освітньо-творчого) рівня вищої освіти (восьмий рівень НРК). Випускник ОП набуває здатність розв’язувати комплексні проблеми в галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань та/або професійної практики. Програмні результати навчання за ОП співпадають із дескрипторами знань, умінь, навичок, комунікації, відповідальності та автономії 8-го кваліфікаційного рівня НРК, зокрема:
- концептуальні та методологічні знання в галузі біології чи на межі галузей знань або професійної діяльності здобувачі отримують за ОНП під час вивчення дисциплін з циклів загальнонаукової, професійної та практичної підготовки;
- спеціалізовані уміння/навички і методи, необхідні для розв’язання значущих проблем у сфері професійної діяльності, науки та/або інновацій, розширення та переоцінки вже існуючих знань і професійної практики – під час вивчення дисциплін «Методологія та організація наукового дослідження», «Елективний курс сучасної біології», «Системний аналіз в біології», «Викладацька практика» і під час виконання наукової роботи;
- започаткування, планування, реалізація та коригування послідовного процесу ґрунтовного наукового дослідження з дотриманням належної академічної доброчесності – під час виконання і написання дисертаційної роботи;
- критичний аналіз, оцінка і синтез нових та комплексних ідей – під час вивчення дисциплін «Методологія та організація наукового дослідження», «Елективний курс сучасної біології», «Системний аналіз в біології», «Викладацька практика», дисциплін за вибором, при підготовці дисертаційної роботи;
- вільне спілкування з питань, що стосуються сфери наукових та експертних знань, з колегами, широкою науковою спільнотою, суспільством в цілому відпрацьовується під час викладацької практики та під час представлення отриманих результатів роботи на кафедральних семінарах, конференціях, з’їздах, тощо.
- комунікативні навички, як то використання академічної української та іноземної мови у професійній діяльності та дослідженнях здобувачі демонструють на заняттях х іноземної мови, а також під час аудиторних та поза аудиторних занять, на кафедральних семінарах, конференціях, з’їздах, і тощо;
- демонстрація значної авторитетності, інноваційності, високий ступінь самостійності, академічна та професійна доброчесність, послідовна відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності відбувається під час вивчення дисциплін «Методологія та організація наукового дослідження» та «Елективний курс сучасної біології»;
- здатність до безперервного саморозвитку та самовдосконалення формується під час аудиторної та поза аудиторної роботи, при виконанні наукових досліджень, під час участі у конкурсах наукових робіт, при виконанні інноваційних проектів та госпдоговірних тем.
Тематика наукових досліджень у ОНП розроблена з метою сприяння здатності інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах, розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності.
Теми та керівники наукових робіт аспірантів
Річна атестація аспірантів